Gramofon – Klasszikus és Jazz

Dr. Retkes Attila zenetörténész a Gramofon – Klasszikus és Jazz című folyóirat alapító főszerkesztője, felelős kiadója. Ezért indokolt, hogy ezen a honlapon röviden bemutassuk a folyóiratot, valamint a hozzá kapcsolódó Gramofon Könyvek sorozatot és internetes tartalomszolgáltatást. Mindezekről a témákról részletes információ a www.gramofon.hu oldalon olvasható, amelyet szíves figyelmükbe ajánlunk.

A Gramofon 1996-tól napjainkig

A Gramofon – Klasszikus és Jazz című folyóiratot 1996 nyarán alapította Bősze Ádám, Retkes Attila és Zipemovszky Kornél. A folyóirat esszéket, tanulmányokat, interjúkat, lemezkritikákat közöl a klasszikus zene, opera, jazz, népzene, világzene és hangkultúra témakörében. A Gramofon az egyetlen magyarországi folyóirat, amely professzionálisan és részletesen foglalkozik a jazz, népzene és világzene műfajával. Másik sajátossága a lapban közölt, évente átlagosan 300 hanglemezkritika, amely a Gramofon egyik fő szakmai profilja.

A lap szerzői között elismert szaktekintélyek és fiatal zenetörténészek, sőt olykor kiváló zenei előadóművészek, zeneszerzők is megtalálhatók. Jelenleg a lap főszerkesztője Dr. Retkes Attila, főszerkesztő-helyettese Bércesi Barbara, szerkesztője Hózsa Zsófia, online szerkesztője Józsa Botond. Állandó (külső) munkatársi gárdája mintegy 25 fő. Művészeti vezetője Gál Krisztián (Leon Creativon), tördelőszerkesztője Kondor Anna. A szerkesztőség címe: H-1021 Budapest, Hűvösvölgyi út 54.

A Gramofon egyedisége a magyar kulturális folyóiratok között

A Gramofon a magyar zenei élet szereplőit, a szakmát is megszólítja; elsődleges célcsoportja és elért közönsége azonban mindmáig a klasszikus zene és a jazz iránt érdeklődő, hangversenyre járó, nem kizárólag szakmai közönség. A Gramofon igényes kivitelű, negyedévenként 100 oldal terjedelemben megjelenő folyóirat. A folyóirathoz internetes tartalomszolgáltatás, valamint könyvkiadás és saját díjkiosztó (Gramofon-díj) kapcsolódik.

A Gramofon nemzetközi kapcsolatrendszere

A Gramofon tevékenységének nemzetközi elismertségét jelzi, hogy a lap főszerkesztője – a kelet-európai régióból egyedüliként – 2002 és 2009 között teljes jogú tagként vehetett részt az évről évre a Cannes-i Midem szakkiállításon átadásra kerülő Midem Classical Awards (MCA) zsűrijében. 2010-ben az újjászerveződő International Classical Music Awards (ICMA) zsűrijébe is meghívták, s annak jelenleg is tagja. Úgy gondoljuk, ez a misszió – amely a Gramofon számára szakmai elismerés, de jelentős ráfordítással is jár – az egész magyar zenei élet céljait szolgálja.

Az ICMA jelenlegi zsűritagjai: Andante (Törökország), Crescendo (Belgium), Das Orchester (Németország), Gramofon (Magyarország), MDR Kultur (Németország), Musica (Olaszország), Musical Life (Oroszország), Musik & Theater (Svájc), Opera (Nagy-Britannia), Orpheus Radio (Oroszország), Pizzicato (Luxemburg), Polskie Radio Chopin (Lengyelország), Radio 100.7 (Luxemburg), Resmusica.com (Franciaország), Rondo Classic (Finnország), Scherzo (Spanyolország), Unison – Croatian Music Alliance (Horvátország), IMZ International Music + Media Centre (Ausztria).

A Gramofon internetes tartalomszolgáltatása

2002 óta működik a Gramofon.hu internetes oldal, amely a nyomtatott folyóirat tartalmától jelentős mértékben független kulturális tartalomszolgáltató. Aktív és folyamatosan frissül a szerkesztőség és kiadó Facebook-oldala. A Gramofon hanglemezkiadással és hangkultúrával foglalkozó blogja a Papageno.hu oldalon olvasható.

Fontos információs csatorna az elektronikusan terjesztett Gramofon Hírlevél. A Gramofon 2016-ban kötött szerződést az Országos Széchényi Könyvtárral (OSzK), az Országos Periodika Adatbázis és Archívum (EPA) vonatkozásában. Ennek értelmében a folyóirat korábbi lapszámai PDF-formátumban, ingyenesen hozzáférhetők az OSzK EPA felületén, valamint a Gramofon.hu oldalon.

A Gramofon Könyvek sorozat

A folyóirat mellett a szerkesztőségi és kiadói műhely fontos tevékenységi köre a könyvkiadás.

A Gramofon Könyvek sorozatban eddig az alábbi kötetek jelentek meg:

  • Retkes Attila: Kontrasztok – 111 beszélgetés muzsikusokkal (2000)
  • Tátrai Vilmos: Hegedűszó alkonyatban (2001)
  • Kerekes András (szerk.): Jurij Szimonov 60 (2001)
  • Retkes Attila: Zenélő ezredkezdet (2004) – a Nap Kiadóval együttműködésben
  • Szőke Cecília: Philharmonia Hungarica (2006)
  • Albert Mária: Bartók Vonósnégyes (2008)
  • Retkes Attila: Liszt Ferenc Kamarazenekar (2008)
  • Göncz Zoltán: Bach testamentuma (2009)
  • Gerő Katalin – Várkonyi Tamás (szerk.): Strém Kálmán, a hangversenyrendezés művésze (2009)
  • Várkonyi Tamás (szerk.): Zenei panoráma – Kroó György írásai az Élet és Irodalomban (2011)
  • Retkes Attila: Géniuszok és mesteremberek – zenetörténeti írások (2011)
  • Szirányi Gábor: Zongorabillentyűk – Thomán István, Szalay Stefánia és Böszörményi-Nagy Béla emlékezete (2013)
  • Hollós Máté: A szívrepesőstől a transzcendensig – zenei írások. Szerkesztette és a szerzővel beszélgetett: Simon Géza Gábor (2014)

  • Ujházy László: A hangfelvétel dicsérete (2014)
  • Fittler Katalin – Dr. Székely György (szerk.): Fischer Annie – monográfia (2014)
  • Szirányi Gábor – Szirányi János: Zongorabillentyűk 2. – Keéri-Szántó Imre és Wehner Tibor emlékezete (2015)
  • Lindner András: Művészportrék – Vallomások (2015)
  • Simon Géza Gábor: „Szösszenetek” a jazz- és hanglemeztörténetből (2016)
  • Márton Attila: Hivatásos jazzrajongó (2016)
  • Matisz László: A hangok vonzása és taszítása (2016)
  • Friedrich Ádám: Réz-Metszetek (javított kiadás, 2017)
  • Friedrich Ádám: Kényszerleszállás (2017)
  • Deseő Csaba: Kettősfogás (2017)
  • Gádor Ágnes: A Zeneakadémia Könyvtárának története dokumentumokban (2017)
  • Máté J. György: Jazz – A szenvedély nyelve (2018)
  • Szirányi Gábor: Zongorabillentyűk 3. – Temesvár „kis Mozartja” avagy az elveszett zongoraművész (2018)
  • Kovács Ilona: Dohnányi Ernő új perspektívában (2019)

A Gramofon-díjkiosztó

A Gramofon folyóirat 2002 óta évről évre átadja saját szakmai díjait. „Az elmúlt évtizedekben megváltozott zenehallgatási szokásokat ismerve a hanglemezkritika műfaja akár elavultnak is tetszhet, a megjelent kiadványok művészi minősége azonban ellentmond ennek. Évente több mint 300 lemez kritikája jelenik meg a folyóiratunk hasábjain, s ez még korántsem fedi le a teljes európai és tengerentúli lemezpiacot, hiszen csak a legjobb, legérdekesebb klasszikus zenei, jazz- és népzenei

lemezek kaphatnak helyet a lapban” – mondta el Dr. Retkes Attila zenetörténész, a Gramofon alapító-főszerkesztője. „Büszkék vagyunk rá, hogy immár tizennyolc éve adhatjuk át hazánkban az egyetlen olyan díjat, amely nem állami díj és nem is piaci érdekek, hanem kizárólag szakmai szempontok alapján megítélt elismerés” – tette hozzá a főszerkesztő. (Magyar Távirati Iroda, 2019. február 18.)